مارش جنگ ترکیه علیه سوریه




وزیر دفاع ترکیه با اعلام آغاز حملات توپخانه ارتش این کشور به عفرین، با تروریست خواندن کردهای شمال سوریه مدعی شد: برای نابودی تروریست ها چاره ای جز عملیات نظامی نداریم. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نورالدین جانیکلی هدف ترکیه از عملیات عفرین را بیرون راندن «یگان های مدافع خلق»، که نیروهای تحت حمایت امریکا هستند، اعلام کرد.


ترکیه از ظهر دیروز عملیات عفرین را به‌طور غیر رسمی با گلوله‌باران سنگین مواضع کردها در این منطقه آغاز کرد. یک مسئول در یگان‌های مدافع خلق کردی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز با تأیید خبر گلوله باران عفرین، تأکید کرد این گلوله باران از آن طرف مرز در داخل ترکیه صورت می‌گیرد. دیده بان حقوق بشر سوریه هم اعلام کرد صدها نفر از نیروهای معارضان سوری از جمله لواء اسکندرون به طرف مرز ترکیه نزدیک عفرین در حرکت هستند تا برای حمله از 10 محور آماده شوند. دبیر کل سازمان ملل شب گذشته نگرانی خود را بابت جان باختن شهروندان سوری در عفرین اعلام کرد. همچنین یک مقام بلندپایه امریکایی در واکنش به این تحولات اعلام کرد: عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه می تواند منطقه را بی ثبات کند. به گزارش رویترز، وی افزود: آموزش نیروهای کرد سوریه تهدیدی علیه ترکیه به شمار نمی رود. در این میان، روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه جزئیاتی از عملیات نظامی عفرین در شمال سوریه را افشا کرد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ینی شفق» دو گردان از نظامیان ویژه ترکیه در این عملیات شرکت خواهند داشت و فرمانده ارتش دوم ترکیه هدایت این گردان‌ها را برعهده دارد.
بر خلاف عملیات سپرفرات که سال 2016 در شمال سوریه و با هدف حمله به تروریست‌های داعشی به صورت یک «عملیات گسترده» آغاز شد، عملیات عفرین به صورت «غافلگیرکننده» و با هدف حمله به نیروهای کرد است. نیروهای مسلح ترکیه قصد دارند کردهای مسلح در عفرین را از همه محورها (مناطق اعزاز، ختای، کیلیس، تل رفعت و ادلب) محاصره کنند و مورد حمله غافلگیرکننده قرار دهند.


گروه جهان - وقوع جنگی تازه در سوریه شاید تنها یک قدم با این کشور جنگ زده فاصله داشته باشد از این‌رو دولت دمشق شدیدترین هشدارها را به ترکیه و امریکا که به طور غیرقانونی در سوریه حضور نظامی دارند و درصدد تبدیل کردن عفرین به میدان نبردی جدید در راستای منافع خود هستند، داد. دمشق تأکید کرد، هر هواپیمای ترکیه‌ای که وارد حریم هوایی سوریه شود، سرنگون می‌کند.
یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه نیز با لحنی هشدار‌آمیز گفت: حضور نظامی امریکا در اراضی سوریه غیرقانونی بوده و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تعدی به حاکمیت ملی است.به گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، مقامات دمشق این لحن شدید و هشدارآمیز را پس از آن اتخاذ کردند که در هفته گذشته مقامات آنکارا بارها و بارها از آمادگی خود برای انجام عملیات نظامی در عفرین خبر دادند و در عمل نیز نیروها و تجهیزات خود را در مرز با سوریه برای حمله به شهر کردنشین عفرین مستقر کردند به طوری که در حال حاضر ارتش ترکیه بخش‌هایی از دیوار مرزی را در 12 نقطه در مرز با عفرین از بین برده است تا عملیات را آغاز کند. دیروز همچنین خبرگزاری دی اچ ای ترکیه خبر داد، 20اتوبوس حامل نیروهای ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت آنکارا هستند، از شهر کلیس ترکیه وارد منطقه اعزاز در سوریه شدند.
مقداد: عملیات عفرین ترکیه را
با تروریست‌ها همسطح می‌کند
از این رو، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه هشدار داد: تحرکات ترکیه باعث نگرانی بسیار ما است و ما به فرماندهی ترکیه نسبت به هرگونه اقدام نظامی هشدار می‌دهیم. هرگونه اقدام نظامی ترکیه با برخورد مناسبی از سوی سوری‌ها مواجه خواهد شد. وی افزود: نیروهای پدافند هوایی سوریه کاملاً قدرت خود را بازیافته‌اند و این نیروها آماده ناکام گذاشتن هر تجاوز هوایی ترکیه هستند.
به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، مقداد همچنین تأکید کرد: تحرکات نظامی آنکارا [در مرزهای شهرهای کردنشین سوریه] وضعیت ترکیه را به‌عنوان یکی از حامیان سازش پیچیده می‌کند زیرا ترکیه
با این کارها خود را با گروه‌های تروریستی در یک سطح معرفی می‌کند.
لحن دمشق در قبال امریکا و اظهارات مقامات امریکایی از جمله رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور که بتازگی گفته است، حضور نظامی امریکا در سوریه «زمان پایان» ندارد، نیز بسیار تند و هشدار‌آمیز بود. در این راستا، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه که نامش فاش نشده به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت: حضور نظامی امریکا در اراضی سوریه غیرقانونی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تعدی به حاکمیت ملی این کشور است. هدف دولت امریکا در سوریه به هیچ وجه از بین بردن داعش نیست و شهر رقه شاهدی بر این ادعاست.
این واکنش کم سابقه دمشق به حضور نظامی امریکا و ترکیه در حالی است که در روزهای اخیر جنگ لفظی بسیار شدیدی بین آنکارا و واشنگتن بر سر عفرین
در گرفته است و منشأ این جنگ لفظی که بیم تبدیل شدن آن به جنگ میدانی می‌رود، اقدام امریکا مبنی بر تشکیل «ارتش مرزی 30 هزار نفری» متشکل از شبه نظامیان کرد در شمال سوریه است.
عقب نشینی امریکا
از تشکیل «ارتش مرزی» در خاک سوریه
اگرچه به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) و رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا تشکیل چنین ارتشی را انکار کرده‌اند و تیلرسون تأکید کرده، ترکیه دچار سوء‌تفاهم شده و امریکا اصلاً خیال ایجاد نیروی امنیت مرزی در خاک سوریه ندارد و تنها درصدد آموزش نیروهای محلی در مناطق آزاد شده از داعش است اما این توضیحات مقامات آنکارا را قانع نکرده است و نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه دیروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: عملیات نظامی در عفرین سوریه بدون تأخیر و بزودی آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وی افزود، درباره عملیات عفرین تماس‌ها با روسیه نیز ادامه خواهد داشت و قرار است مسکو تمام خدمه و پرسنل نظامی خود در شمال سوریه را عقب بکشد. اشاره این مقام ترکیه‌ای به دیدار و گفت‌و‌گوی روز پنجشنبه حلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و حاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات این کشور با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در مسکو بود که اگرچه جزئیات دیدار رسانه‌ای نشد اما همه منابع اعلام کردند، سوریه یکی از محورهای اصلی گفت‌و‌گوها بوده است. دیروز نیز خبرهای محلی حاکی از آن بود که روسیه شروع به خارج کردن نیروهای خود از عفرین کرده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: ما وارد عفرین خواهیم شد و انتظار نداریم که روسیه با ما مخالفت کند زیرا مذاکراتی با روسیه و ایران انجام داده‌ایم تا به جنگنده‌های ترکیه اجازه مشارکت در عملیات عفرین را بدهند. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره حمله احتمالی ترکیه به عفرین سوریه ابراز نگرانی کرده و گفته است: «ما از ترکیه‌ای‌ها می‌خواهیم چنین عملیاتی را انجام ندهند.» اما ترکیه اعلام کرده است، تنها در صورتی عملیات را متوقف می‌کند که امریکا دست از حمایت کردهای سوریه بردارد.
اردوغان خطاب به امریکا و کردها:
روی سرتان آوار می‌شویم
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز روز چهارشنبه در یک توئیت جنجالی کردهای سوریه و حامیان‌شان یعنی امریکا را تهدید کرد و نوشت: «روی سرتان آوار می‌شویم.» تهدیدی که
به سرعت در توئیتر پربازدید شد و تنها در روز چهارشنبه 36 هزار بار «ریتوئیت» شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان در روزهای اخیر بارها درباره حمله قریب‌الوقوع به عفرین هشدار داده و اعلام کرده است: هیچ تردیدی در اقدام نظامی در منطقه عفرین سوریه و سایر مناطق به خود راه نخواهد داد مگر اینکه امریکا حمایت خود را از نیروهای تحت حمایت کردها در آنجا پس بگیرد.
بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز در واکنش به تصمیم امریکا برای تشکیل ارتش مرزی و در ادامه انکار این تصمیم از سوی تیلرسون گفت، امریکا سخنان متناقضی درباره طرح‌هایش برای ایجاد نیروهای مرزی کرد در شمال سوریه داشته است و آنکارا از سخنان امریکا در این باره قانع نشده است. او از واشنگتن خواست در کنار ترکیه قرار گرفته و از به وجود آمدن چنین نیرویی جلوگیری کند. در بحبوحه این جنگ لفظی خطرناک بین امریکا و ترکیه سیهانوک دیبو، یکی از مقامات ارشد حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (تحت حمایت امریکا) در واکنش به تهدیدهای آنکارا درباره حمله به عفرین گفت، علاوه بر امریکا، روسیه نیز در برابر مداخله ترکیه در عفرین بی‌تفاوت نمی‌ماند.

نیم نگاه
معاون وزیر خارجه سوریه: هرگونه اقدام نظامی ترکیه با برخورد مناسبی از سوی سوری‌ها مواجه خواهد شد.
تیلرسون: ترکیه دچار سوء‌تفاهم شده و امریکا اصلاً خیال ایجاد نیروی امنیت مرزی در خاک سوریه ندارد.
نخست‌وزیر ترکیه: سخنان متناقض امریکا آنکارا را قانع نکرده است.